EPIOSYINFO NEWS
latest

728x90

468x60

Αντιπαράθεση υπουργείου Υποδομών και ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ για τους οδικούς άξονες

logo_eng.jpg«Είμαστε κοντά σε λύση για τους αυτοκινητοδρόμους. Τις επόμενες ημέρες θα υπάρξουν ανακοινώσεις», ανέφερε χθες, στη διάρκεια του συνεδρίου «Ελλάδα: Προχωρώντας προς τα εμπρός», ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης.
«Δυόμισι χρόνια μετά δεν έχει σημειωθεί ιδιαίτερη πρόοδος. Ακόμα περιμένουμε ένα περίγραμμα λύσης, υπό σαφώς πιο δύσκολες συνθήκες και κινδυνεύουμε να χάσουμε ένα πρόγραμμα συνολικού ύψους 8 δις. ευρώ, το οποίο είχε προ διετίας απολύτως εξασφαλισμένα ιδιωτικά κεφάλαια για την χρηματοδότησή του», ανέφερε – με τη σειρά του – ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης.
Που βρίσκεται η αλήθεια; Ίσως, κάπου στη μέση. Μεταξύ του Δημοσίου και των εταιρειών υπάρχει ένα «Μνημόνιο Συναντίληψης», το οποίο αποτελεί τη βάση των διαπραγματεύσεων, ενώ επικαιροποιήθηκαν οι μελέτες κυκλοφοριακού φόρτου και συνάμα, των εσόδων των αυτοκινητοδρόμων.
Ως μέρος της λύσης εντάσσεται και το «κούρεμα» των αυτοκινητοδρόμων (μείωση φυσικού αντικειμένου). Μέγα πρόβλημα οι τράπεζες που επιθυμούν αύξηση των επιτοκίων δανεισμού, ενώ πολλές έχουν εκφράσει την πρόθεση να εγκαταλείψουν τα έργα.
Απ’ ότι φαίνεται καμία από τις δυο πλευρές δεν επιθυμεί την καταγγελία των συμβάσεων, διότι κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό. Ωστόσο, η καταγγελία των συμβάσεων, αν και παλαιότερα ήταν ένα ακραίο σενάριο, τώρα φαίνεται ότι είναι εντός ατζέντας.
«Όταν το πρόβλημα ήταν ακόμη μικρό και εύκολα διαχειρίσιμο, η πολιτική ηγεσία κορόιδευε κυριολεκτικά την κοινή γνώμη ότι με έναν μαγικό τρόπο και τα διόδια θα μειωθούν και οι δρόμοι θα γίνουν παρά τις δυσκολίες χρηματοδότησης και τις τεράστιες καθυστερήσεις του ελληνικού Δημοσίου.
Αντί να πιάσουμε το νήμα της λύσης από εκεί που είχε μείνει πριν την διπλή εκλογική αναμέτρηση και να χρησιμοποιήσουμε το εργαλείο του ΕΣΠΑ για την ταχύτερη υλοποίηση των έργων, ακολουθείται δυστυχώς μία πολιτική μέσω της οποίας το ελληνικό Δημόσιο είναι πιθανότερο να αναγκαστεί να καταβάλει υπέρογκες αποζημιώσεις, να επιστρέψει κονδύλιο στην Ε.Ε. και τα έργα να μην γίνουν ποτέ», ανέφερε ο CEO της ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ!
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει στον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας, την Ιονία Οδό και την Ολυμπία Οδό. Η έντονη αντίδραση του κ. Περιστέρη εδράζεται και από το γεγονός ότι το ελληνικό Δημόσιο και δη, το υπουργείο Υποδομών δείχνει να «παραμερίζει» τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας από τις διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων.
Τα κύρια σημεία ομιλίας του Γ. Περιστέρη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
«Δυόμισι χρόνια μετά δεν έχει σημειωθεί ιδιαίτερη πρόοδος. Ακόμα περιμένουμε ένα περίγραμμα λύσης υπό σαφώς πιο δύσκολες συνθήκες και κινδυνεύουμε να χάσουμε ένα πρόγραμμα συνολικού ύψους 8 δις. ευρώ, το οποίο είχε προ διετίας απολύτως εξασφαλισμένα ιδιωτικά κεφάλαια για την χρηματοδότησή του. Έχει υπολογιστεί από τον κ. Στουρνάρα ότι, αν τα έργα ήταν σε εξέλιξη, η ύφεση θα μπορούσε να είναι έως και 2% του ΑΕΠ χαμηλότερη, με 70.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Τι άλλο σημαίνει αυτό το πακέτο των 8 δις. ευρώ; Σημαίνει 95% εγχώρια προστιθέμενη αξία, η οποία αφορά κυρίως μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις καθώς και μισθούς για δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους, ασφαλιστικές εισφορές για τα ταμεία, φόρους για το Δημόσιο κ.ά.
Εμείς, δυστυχώς, ακόμα περιμένουμε την λύση, ειδικά τώρα που όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές της Πολιτείας στεγάζονται σε ένα κοινό υπουργείο και δεν υπάρχει η έλλειψη συνεννόησης του παρελθόντος. Με την πολιτική που ακολουθείται, όμως, προσλήψεις στα έργα και οικονομική δραστηριότητα δεν θα δούμε μάλλον ούτε μέσα στην χρονιά της μεγάλης κοινωνικής έντασης, όπως θα είναι το 2013 αν δεν δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Αντί να πιάσουμε το νήμα της λύσης από εκεί που είχε μείνει πριν την διπλή εκλογική αναμέτρηση και να χρησιμοποιήσουμε το εργαλείο του ΕΣΠΑ για την ταχύτερη υλοποίηση των έργων, ακολουθείται δυστυχώς μία πολιτική μέσω της οποίας το ελληνικό Δημόσιο είναι πιθανότερο να αναγκαστεί να καταβάλει υπέρογκες αποζημιώσεις, να επιστρέψει κονδύλιο στην Ε.Ε. και τα έργα να μην γίνουν ποτέ.
Παίρνοντας αφορμή από ένα αναλυτικό δημοσίευμα της εφημερίδας Καθημερινή που συνδιοργανώνει το σημερινό συνέδριο την Παρασκευή 12/10 υπολογίσαμε τι σημαίνει π.χ. η ενδεχόμενη κατάργηση του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας που είναι ένα καθαρά αναπτυξιακό έργο (γι’ αυτό και είχε προβλεφθεί επιδότησή του), καθώς διασχίζει την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας και της Δυτικής Μακεδονίας και πέραν των υπολοίπων προσφέρει πρόσβαση σε τουριστικούς προορισμούς (Μετέωρα, Λίμνη Πλαστήρα, κλπ).
Το Υπουργείο Ανάπτυξης σκέπτεται να καταβάλει αποζημιώσεις τάξεως ενός δισεκατομμυρίου ευρώ για να εγκαταλείψει το έργο, όταν με τα ίδια χρήματα θα το ολοκλήρωνε. Πρόκειται για απόφαση που δεν έχει οικονομική και αναπτυξιακή λογική.
Δεν σας κρύβω ότι μεγάλη εντύπωση μου έχει προκαλέσει και κάποιο πρόσφατο σχέδιο νόμου σχετικά με το ΕΣΠΑ, η επιτάχυνση υλοποίησης του οποίου θα μπορούσε να αποτελέσει απάντηση στην ύφεση. Θα είχα μια εναλλακτική πρόταση να θέσω προς όλους. Αντί να προτάσσονται επενδύσεις που θα χρειαστούν τουλάχιστον 1-2 χρόνια για να εγκριθούν και να παρκάρονται χρήματα ως προκαταβολές χωρίς καμία πρακτική χρησιμότητα, θα πρέπει να εξοφληθούν άμεσα τα οφειλόμενα σε ήδη υλοποιημένες επιδοτούμενες επενδύσεις. Έτσι θα πέσει  ζεστό χρήμα στην αγορά που στενάζει από τα φέσια και θα αποφευχθεί η άμεση απώλεια θέσεων εργασίας από υγιείς επιχειρήσεις που καταστρέφονται από την μη πληρωμή των οφειλομένων. Η βελτίωση του οικονομικού κλίματος που θα δημιουργηθεί θα διευκολύνει άλλωστε την προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Ο δεύτερος δρόμος για την ανάπτυξη είναι η ευρωπαϊκή άποψη. Τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και το σύνολο των  ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων έχουν συναποφασίσει ότι η ανάπτυξη και η αύξηση της απασχόλησης στην Ευρώπη θα έρθουν μέσα από επενδύσεις σε συγκεκριμένους τομείς, και κατά κύριο λόγο στον τομέα της πράσινης οικονομίας με αιχμή τις επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, την εξοικονόμηση ενέργειας και τη διαχείριση αποβλήτων.
Εμείς ως όμιλος με μεγάλη εμπειρία κι εξειδίκευση στον τομέα της πράσινης οικονομίας φωνάζουμε προς κάθε πλευρά εδώ και 15 χρόνια ότι το μέλλον της Ελλάδας είναι οι επενδύσεις στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η υποκατάσταση εισαγόμενων καυσίμων με ΑΠΕ κι ειδικότερα σε τομείς που έχουν αυξημένη εγχώρια προστιθέμενη αξία, όπως είναι τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και οι επενδύσεις σε υδροηλεκτρικά έργα, με εγχώρια προστιθέμενη αξία άνω του 80%.  Στους δύο αυτούς τομείς, η Πολιτεία με τις επιλογές της κατάφερε να καταστρέψει κάθε δρομολογημένη επένδυση, ενισχύοντας αντιθέτως επενδύσεις εξαιρετικά χαμηλής εγχώριας προστιθέμενης αξίας και υψηλού κόστους παραγωγής.
Έτσι, η Ελλάδα παρά τον αέρα και τους υδάτινους πόρους που διαθέτει συνεχίζει να εισάγει ενέργεια κι ορυκτά καύσιμα, επιβαρύνοντας διαρκώς το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της, και μειώνοντας την γεωπολιτική της ισχύ και την εθνική της κυριαρχία κι ενεργειακή ασφάλεια.
Το ίδιο λίγο πολύ ισχύει και με τον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων. Η χώρα μας είναι τόσο πίσω ώστε όχι μόνο δεν προωθεί αντίστοιχες επενδύσεις αλλά απειλείται και με υψηλότατα πρόστιμα εξαιτίας της διαχρονικής ανικανότητάς μας να διαχειριστούμε με τρόπο βιώσιμο τα σκουπίδια που παράγουμε. Πάντως, το άνοιγμα μιας διαφανούς διαδικασίας ανάθεσης των έργων με την μέθοδο των ΣΔΙΤ που φαίνεται να προχωρά, μπορεί πραγματικά με αρχή το έτος 2013 να οδηγήσει σε κινητοποίηση κεφαλαίων, επενδύσεις, θέσεις εργασίας, χαμηλό κόστος υπηρεσιών προς τον πολίτη, καλύτερο περιβάλλον.
Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι αν δεν αλλάξουμε εμείς, αν δεν κατανοήσουμε ότι πλέον χρόνος δεν υπάρχει, ότι οι επιπτώσεις της παρατεινόμενης ύφεσης θα είναι ολέθριες, οποιαδήποτε βοήθεια κι αν έρθει από τον διεθνή παράγοντα δεν θα φτάνει για να αλλάξει την μοίρα της χώρας μας». 

« PREV
NEXT »

Facebook Comments APPID