EPIOSYINFO NEWS
latest

728x90

468x60

Σε ύφεση και η κρουαζιέρα


 

"Συναγερμός" έχει σημάνει στην ελληνική βιομηχανία της κρουαζιέρας καθώς τα στοιχεία εννεαμήνου από το μεγαλύτερο λιμάνι επιβεβαίωσαν τις ανησυχίες για ύφεση, την ώρα που έχουν δημιουργηθεί προσδοκίες για σημαντικές υπεραξίες για την οικονομία.

Η επίσημη ανακοίνωση για συρρίκνωση του κύκλου εργασιών έγινε δια στόματος Πρόεδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΟΛΠ Α.Ε. Γιώργου Ανωμερίτη σε τεχνική ημερίδα για την κρουαζιέρα.

Σύμφωνα με αυτόν το 2012 σε σχέση με το 2011 θα σημειωθεί μείωση επιβατών transit κατά 15% αν και σε σχέση με το 2010 η αύξηση είναι13,51%. Και αυτό διότι η σύγκριση με το 2010 αφαιρεί το 2011 το οποίο υπήρξε μια «μοναδική» χρονιά (αύξηση 35%) λόγω των πολιτικών γεγονότων στη Β. Αφρική(Αίγυπτος, Τυνησία, Λιβύη). Σε κάθε περίπτωση όμως τα έσοδα από την κρουαζιέρα που πέρυσι ανήλθαν στα 600 εκατ. ευρώ για ολόκληρη την Ελλάδα αναμένονται μειωμένα.

Αποθαρρυντικά είναι τα μηνύματα που μεταδίδουν στο Capital.gr και ορισμένοι πράκτορες από Μύκονο και Πάτμο, δύο από τα σημαντικότερα λιμάνια για τον κλάδο , οι οποίοι προσθέτουν επίσης πως υπάρχουν για την ώρα ενδείξεις σημαντικά μειωμένων δρομολογίων για το 2013.

Εξαίρεση αποτελεί ως ένα βαθμό στην εικόνα η δραστηριότητα σε Κρήτη και Ρόδο που στηρίχθηκε από τη χρήση των λιμανιών εκεί ως home port από ξένη εταιρεία.

Σε αυτό το περιβάλλον διατυπώνονται ανησυχίες ότι τελικά το2012 μπορεί να κλείσει έως και 20% κάτω με περιορισμένα περιθώρια για ανάκαμψη το 2013.

Καταλύτης της ύφεσης φέτος υπήρξε η πολύ κακή εικόνα της χώρας στο πρώτο εξάμηνο που σημαδεύτηκε από τις διαδηλώσεις και την αβεβαιότητα για την ευρωπαϊκή προοπτική που προκάλεσαν οι δύο προεκλογικές αναμετρήσεις.

Η στρατηγική του ΟΛΠ

Ο ΟΛΠ από την πλευρά του επιχειρώντας να διαχειριστεί αυτή την κατάσταση έχει ήδη ανακοινώσει στην αγορά ότι τα έτη 2013-2016 θα διατηρήσει σταθερά τα τιμολόγιά του ενώ αναμένει πως με τη δημιουργία και λειτουργία 2 νέων σταθμών κρουαζιέρας, δημιουργούνται πρόσθετοι χώροι 8.800τ.μ. για την εξυπηρέτηση των επιβατών γεγονός που μπορεί να τονώσει την κίνηση. Ορισμένοι όμως επισημαίνουν πως τα τιμολόγια του ΟΛΠ είναι υψηλά ειδικά για μικρούς παίκτες μεταξύ των οποίων πολλοί έλληνες.

Πάντως ο Πειραιάς έχει προχωρήσει σε προγραμματισμό κατάπλου (Berth Allocation) ώστε με τη συνεργασία και των εταιρειών, να είναι σε θέση να εξαγγείλει από τις 25 Οκτωβρίου 2012, όλα τα δρομολόγια και θέσεις πρόσδεσης για το 2013. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα διαπιστωθεί έτσι λοιπόν το εύρος του ενδιαφέροντος που θα εκδηλωθεί.

Η προέλευση κατά εθνικότητα των επιβατών κρουαζιέρας στην Ελλάδα προέρχεται από Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία. Βάσει πρόσφατης μελέτης, με εξαίρεση τις δύο τελευταίες χώρες, υπάρχουν προσδοκίες αύξησης του αριθμού τουριστών κρουαζιέρας κατά τα έτη 2013 και 2014,σύμφωνα με τον Γ. Ανωμερίτη.

Το πλάνο της κυβέρνησης

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης επιχειρεί να θέσει ως προτεραιότητα την αύξηση του αριθμού των πλοίων που κάνουν homeporting. Και αυτό διότι με βάση μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, αν τα2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα ξεκινούν από ελληνικά λιμάνια, σε συνδυασμό με την αύξηση της διεθνούς ζήτησης, το 2016, τα ετήσια έσοδα από την κρουαζιέρα θα μπορούσαν να εκτιναχθούν στα 2 δισ. ευρώ.

Για να πετύχει το στόχο αυτό όμως εκτιμά ότι χρειάζονται επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις, σύγχρονοι τερματικοί σταθμοί υποδοχής επιβατών, υψηλού επιπέδου παροχή λιμενικών υπηρεσιών, περιλαμβανομένης και της ασφαλούς, με σύγχρονα μέσα πλοήγησης-ρυμούλκησης, διαμόρφωση συγκοινωνιακού δικτύου για άνετη, χωρίς καθυστερήσεις, μετακίνηση των επιβατών, προώθηση και προβολή των λιμανιών και μόνιμες και θεσμοθετημένες συνεργασίες σε όλα τα επίπεδα διοίκησης - όπως για παράδειγμα το να είναι ανοιχτοί οι αρχαιολογικοί χώροι.

«Όλα αυτά απαιτούν εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό, αντίθετα από την μέχρι τώρα αντιμετώπιση, όπου κάθε λιμάνι κατέγραφε το δικό του ανεξάρτητο σχέδιο» επισήμανε μιλώντας σε στελέχη της βιομηχανίας στον Πειραιά.

Προχωρά έτσι σε ανακοίνωση στρατηγικού σχεδιασμού εντός του επόμενου διαστήματος από κοινού με την Υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη που θα εντάσσεται στον ευρύτερο λιμενικό σχεδιασμό της χώρας, θα συναρθρώνεται με την ευρύτερη πολιτική σχετικά με την οργανωτική και τη διοικητική αναβάθμιση των λιμενικών αρχών και Θα προσβλέπει στη συνδυασμένη βελτίωση και ανάπτυξη διαφόρων λιμενικών προορισμών.

Επισημαίνεται πως ο υπουργός είναι της άποψης ότι δεν νοείται να υπεραναπτυχθεί ο Πειραιάς ως homeport, όταν η αύξηση του αριθμού των επιβατών δεν θα μπορεί να απορροφηθεί και να εξυπηρετηθεί σε νησιωτικά λιμάνια-προορισμούς της κρουαζιέρας.

Επιβάλλεται λοιπόν άμεση ανάπτυξη και βελτίωση των υποδομών κρουαζιέρας σε υφιστάμενους τουριστικούς πόλους, ολοκληρωμένη παρέμβαση για τη διαλειτουργικότητα των υποδομών κρουαζιέρας με επισκέψεις σε τουριστικούς πόλους της ενδοχώρας, αύξηση των εναλλακτικών πόλων επίσκεψης, για να εκμεταλλευτούμε τη ζήτηση για νέους προορισμούς αλλά και νέους συνδυασμούς προορισμών και ανάπτυξη του δικτύου των λιμένων εκκίνησης, των home-ports δηλαδή, μέσω μόχλευσης ιδιωτικών κεφαλαίων και ενσωμάτωσης των επενδυτικών σχεδίων στους υπό αποκρατικοποίηση λιμένες.

Γίνεται αντιληπτό πως ουσιαστικά πρέπει να αναμορφωθεί όλο το πλαίσιο λειτουργίας αλλά και να μπουν σημαντικά κεφάλαια. Και βέβαια έως το επόμενο έτος όλα αυτά είναι πρακτικά αδύνατα.

Τι ζητούν οι εφοπλιστές

Από την πλευρά του ο Σύνδεσμος επιχειρήσεων επιβατηγού ναυτιλίας επισημαίνει πως «η Βιομηχανία των κρουαζιερών είναι στην αρχή της εξέλιξης της και έχει αυτή τη στιγμή ένα πολύ μικρό ποσοστό της αγοράς τουριστικών προϊόντων συγκρινόμενο με τις χερσαίες διακοπές».

Γι’ αυτό συνεχίζεται με αυξανόμενο ρυθμό η ναυπήγηση νέων, ως επί το πλείστον, μεγάλων πλοίων. «Συνολικά, μαζί με 1.000.000 επιβάτες ποταμόπλοιων, ταξίδεψαν 21.000.000 περίπου επιβάτες, εκ των οποίων13.500.000 Αμερικανοί. Η Ευρώπη μαζί με την Αγγλία είχε μόνο 5.500.000. Η ανάπτυξη στον τομέα αυτό θα αυξηθεί και η χώρα μας μπορεί, εάν γίνουν τα αναγκαία υποδομικά έργα, να πάρει σοβαρό μερίδιο αυτής της αγοράς».

Προσθέτει δε ότι «η απαγόρευση επι-αποβίβασης σε ελληνικά λιμάνια (κυκλικά ταξίδια) ίσχυε μόνο για σημαίες τρίτων χωρών καθ’ ότι η Ευρωπαϊκή σημαία είχε εξισωθεί με την ελληνική. Τούτο όμως δεν έφερε αισθητή αύξηση του home porting. Μόνο 336.000 επιβάτες έφυγαν από ελληνικά λιμάνια έναντι 1.800.000 από Ιταλία και 1.200.000 από Ισπανία το 2010».

Διευκρινίζει λοιπόν ότι «πραγματικό home porting, δηλ. τα πλοία να παραμένουν στα ελληνικά λιμάνια για όλες τις ανάγκες, τροφοδοσία, επισκευές κλπ εκτελώντας τακτικά ταξίδια επί της ουσίας δεν υφίσταται. Αφορά μόνο μία μειοψηφία των 336.000 επιβατών. Οι συγκεκριμένοι επιβάτες στην πλειονότητα τους περνούν ως transit από τη χώρα μας, αφού φθάνουν με πτήση charter αυθημερόν με την αναχώρηση του πλοίου. Τα έξοδά τους υπολογίζονται περίπου 60-65 ευρώ κατά επιβάτη. Σε περίπτωση ουσιαστικού home porting όμως τα έξοδα ανά επιβάτη εκτοξεύονται στα 575 ευρώ, τα οποία προκύπτουν μέσα από την κίνηση που δημιουργείται σε μεταφορές, ξενοδοχεία, εστιατόρια, αρχαιολογικούς χώρους κλπ. σε συνδυασμό με κρουαζιέρα».

Ο λόγος για την υστέρηση του home porting έχει να κάνει και με την έλλειψη υποδομών σε λιμάνια και στεριά. Σήμερα 52 κρουαζιερόπλοια είναι άνω των 100.000 τόνων, (καθώς και η πλειονότητα υπό παραγγελία) μεγάλου αριθμού επιβατών (3.000-5.000) και ως εκ τούτου τα έργα θα πρέπει να είναι εκτενή.

Επίσης οι αεροπορικές συνδέσεις πρέπει να είναι επαρκείς δεδομένου ότι είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επίσης επιδρά στον τομέα της κρουαζιέρας. Ενδεικτικά να επισημάνουμε πως φέτος το φθινόπωρο μετά την αποχώρηση της Delta – της μοναδικής εναπομένουσας εταιρείας που συνέδεε με απευθείας πτήσεις τις Ηνωμένες Πολιτείες με την Ελλάδα – αναμένεται να δημιουργηθούν επιπλέον προβλήματα στην έλευση Αμερικανών τουριστών που θα επιθυμούσαν να αγοράσουν κάποιο πακέτο κρουαζιέρας στη χώρα μας.

Προ ολίγων ετών υπήρχαν πάνω από 5 πτήσεις την ημέρα με πάνω από 2.000 θέσεις συνολικά. Σε λίγες εβδομάδες όμως, για πρώτη φορά μετά από 45χρόνια, η χώρα μας έχει απολέσει ένα σημαντικό πλεονέκτημα όπως αυτό που συνιστά η ύπαρξη και συντήρηση μιας απευθείας αεροπορικής γραμμής με την μεγαλύτερη αγορά τουριστών κρουαζιέρας του πλανήτη.

Πρέπει επίσης οι υπηρεσίες στη στεριά να είναι αναβαθμισμένες, σε ξενοδοχειακό δυναμικό, σε ταχείες μεταφορές, πολιτιστικά και ψυχαγωγικά δρώμενα κλπ. κάνοντας το home porting δελεαστικό και πρακτικά εφικτό. Να αποπνέει ειρήνη, ασφάλεια και ευχάριστη ατμόσφαιρα.

Επίσης πρέπει η εργασιακή ειρήνη να είναι εξασφαλισμένη και συγχρόνως οι παρεχόμενες υπηρεσίες οικονομικά ανταγωνιστικές και υψηλού επιπέδου.

Σε όλες δε τις επεμβάσεις πρέπει πρωταρχικό μέλημα να είναι η διατήρηση της ιδιαιτερότητας κάθε τόπου και η ευαίσθητη ενσωμάτωση των στοιχείων στη σύγχρονη όψη.

Βεβαίως, τα μικρά νησιά πρέπει να διατηρήσουν τη φύση και όψη τους, και έτσι εκεί όποιες επεμβάσεις, πρέπει να είναι ευαίσθητες και εξαιρετικά προσεκτικές. Εξάλλου αυτά, με εξαιρέσεις τη Μύκονο και τη Σαντορίνη όπου ορισμένες ημέρες δημιουργείται συνωστισμός χιλιάδων επιβατών με αρνητικές επιπτώσεις, δέχονται ως επί το πλείστον μικρότερα πλοία και θαλαμηγούς που εξερευνούν τα νησιά και τόπους με παραδοσιακό χαρακτήρα.
 Του Ηλία Γ. Μπέλλου 


Πηγή:www.capital.gr
ΠΗΓΗ


Πηγή:www.capital.gr

« PREV
NEXT »

Facebook Comments APPID