EPIOSYINFO NEWS
latest

728x90

468x60

Το φινλανδικό θαύμα αποδείχτηκε μια πλάνη

Το φινλανδικό μοντέλο αμφισβητείται…

Στο διαγωνισμό Πίζα 2000 η Φινλανδία πήρε την πρώτη θέση.

Από τότε το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας, απέκτησε φανατικούς οπαδούς παγκόσμια και αποτέλεσε αντικείμενο μελέτης και προβληματισμού για όλους τους ειδικούς της Εκπαίδευσης.

Τα βασικά στοιχεία του φινλανδικού μοντέλου βρίσκονται στον αντίποδα των νεοφιλελεύθερων προτάσεων του ΟΟΣΑ, που αντιμετωπίζει την Εκπαίδευση με τους όρους και τις «αξίες» της Αγοράς.

Το φινλανδικό εκπαιδευτικό μοντέλο λέει όχι στη θεολογία της αξιολόγησης, στον ανταγωνισμό και την εμπλοκή της Αγοράς. Οι μαθητές μέχρι την ένατη τάξη φοιτούν σε ενιαίο σχολείο και στη συνέχεια επιλέγουν ακαδημαϊκή καριέρα ή επαγγελματική εκπαίδευση.

Εκπαιδευτικοί γίνονται οι καλύτεροι μαθητές κάθε χρονιάς και απολαμβάνουν το σεβασμό της κοινωνίας. Οι μαθητές έχουν τις λιγότερες ώρες εργασίας απ` τους περισσότερους ευρωπαίους συνομηλίκους τους , χωρίς βασανιστικές και χωρίς νόημα εξετάσεις.

Στο διαγωνισμό του 2009 η Φινλανδία είχε μια αξιοπρόσεκτη πτώση στον πίνακα. Πλέον βρίσκεται στην τρίτη θέση (πίσω από την Κίνα και την Κορέα) από την πρώτη που βρίσκονταν το 2000.

Αυτή η πτώση έχει ξεσηκώσει έναν άλλο πανευρωπαϊκό διάλογο για το αν τελικά είναι το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα τόσο θαυμαστό και επιτυχές και ποιοι είναι τελικά οι πραγματικοί λόγοι για την επιτυχία του 2000 αλλά και για την πτώση μετά το 2009.

Βέβαια οι Φιλανδοί μαθητές, ακόμα και μετά την πτώση, βρίσκονται πολύ ψηλά στον πίνακα, πολύ ψηλότερα από χώρες όπως η Γερμανία για παράδειγμα.

Η Φινλανδία ακολούθησε και ακολουθεί το δικό της δρόμο στην Εκπαίδευση, μακριά από τις νεοφιλελεύθερες συνταγές.

Ανεξάρτητα από τις αιτίες της πτώσης των επιδόσεων των Φιλανδών μαθητών, κανένα μοντέλο δεν είναι αιώνιο και αμετάβλητο. Ήδη η φινλαδική κοινωνία, μέσα από ευρύτατο διάλογο σχεδιάζει τις αλλαγές των επόμενων χρόνων.

Το ενδιαφέρον, για τη χώρα μας, είναι ότι το φινλαδικό μοντέλο, από προφανή άγνοια, το εκθειάζουν με φανατισμό και πολλοί νεοφιλελεύθερων αντιλήψεων δημοσιογράφοι και δημοσιογραφούντες. Σε μια χώρα που ο μιμητισμός θεωρείται πολιτική πρόταση μάλλον είναι αναμενόμενο.

Ο διάλογος, βέβαια, για εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών έχει σημασία. Προσφέρει νέες ιδέες και μια διαφορετική οπτική. Από αυτό το σημείο μέχρι να πιστεύει κανείς ότι υπάρχουν μοντέλα προς αντιγραφή η απόσταση είναι χαώδης.

Η Εκπαίδευση και η Παιδεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την κοινωνική και οικονομική κατάσταση. Με την παράδοση, την ιστορία και τον πολιτισμό κάθε χώρας. Με τις υποδομές και τα μέσα. Με τις γενικότερες αξίες και αντιλήψεις μιας κοινωνίας. Με το ίδιο το κοινωνικό σύστημα μέσα στο οποίο υπάρχει.

Όλα αυτά δεν αλλάζουν ούτε σε μια στιγμή ούτε με νόμους και διατάγματα. Χρειάζεται όραμα, χρηματοδότηση και μακροχρόνιος σχεδιασμός. Τέτοιος δεν υπήρξε και δεν υπάρχει στο ελληνικό κράτος.

Οι κυβερνήσεις στην Ελλάδα, αναμασούν δανεικά συνθήματα και ασκούν ευκαιριακή πολιτική, εξαγγέλλοντας μεταρρυθμίσεις οι οποίες συνήθως επιδεινώνουν την κατάσταση.

(Οι δήθεν μεταρρυθμίσεις στα μνημονιακά χρόνια είχαν και έχουν έναν μόνο στόχο, τη μείωση του κόστους και κανέναν άλλον.)

Στην ηλεκτρονική σελίδα της γερμανικής εφημερίδας “Die Zeit” δημοσιεύτηκε στις 7/7/2015 άρθρο με τίτλο ‘ Το φιλανδικό θαύμα της Πίζα αποδείχτηκε μια πλάνη¨. Ένα άρθρο, που με αφορμή την πτώση των επιδόσεων των Φιλανδών μαθητών μετά το 2009, επιχειρεί να δώσει απαντήσεις για τα αίτια αυτής της πτώσης.






πηγη




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ορισμένα αναρτώμενα απο το διαδίκτυο, κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής) θεωρούμε οτι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου !!!!!
« PREV
NEXT »

Facebook Comments APPID