EPIOSYINFO NEWS
latest

728x90

468x60

Ανοίξτε τα λεξικά… Το «Grexhaustion» και τα «γκρίζα σενάρια» για την Ελλάδα

Για Grexhaustion (Greece + exhaustion {εξάντληση}) κάνει λόγο σε σημερινή της ανάλυση η Bank of America Merrill Lynch, στην οποία υποστηρίζει ότι θα ήταν λάθος να σκεφτεί κανείς μόνο δύο options για την Ελλάδα, «μέσα ή έξω». Υπάρχουν ακόμη κάποια «γκρίζα» σενάρια.

Αυτά τα σενάρια θα ήταν βιώσιμα για λίγους μόνο μήνες, αλλά θα επέτρεπαν τη συνέχιση του ελληνικού δράματος.

Πλησιάζει η κρίσιμη ώρα για μια απόφαση

Ο γενικός τόνος για το ελληνικό ζήτημα στις συζητήσεις του ΔΝΤ στην Ουάσιγκτον, ήταν ζοφερός. Ο πρόεδρος της ΕΚΤ, αν και ανέδειξε την ενισχυμένη ικανότητα της ευρωζώνης να αντιμετωπίσει ένα ελληνικό «ατύχημα», εξέφρασε τις ανησυχίες του για το ζήτημα, κάνοντας λόγο για «αχαρτογράφητα νερά». Επίσης, ο πρόεδρος του Eurogroup, Jeroen Dijsselbloem, μετά από τη συνεδρίαση έκανε λόγο για «ήπιες ελπίδες» σχετικά με μια συμφωνία στην επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup στις 11 Μαΐου, δηλώνοντας χαρακτηριστικά, «θα ήταν πολύ ευπρόσδεκτο εάν η ελληνική κυβέρνηση μπορούσε να παρουσιάσει ένα πιο τελικό αποτέλεσμα μέχρι τότε».

Η BofA-Merrill Lynch επισημαίνει ότι το επόμενο Eurogroup συμπίπτει σχεδόν με άλλη μία σημαντική πληρωμή προς το ΔΝΤ (760 εκατ. ευρώ), οπότε τα μέσα Μαΐου μπορεί κάλλιστα να είναι η κρίσιμη στιγμή για μια ελληνική λύση. Εναλλακτικά, οι πρόσφατες εξελίξεις θα μπορούσαν να παρατείνουν την κρίσιμη ώρα για το τέλος Ιουνίου. Αξιωματούχοι από την ελληνική και την ευρωπαϊκή πλευρά, αφήνουν να εννοηθεί τελευταία ότι αυτό θα συμβεί.

«Ωστόσο, θεωρούμε ότι θα ήταν λάθος και πάλι να είμαστε υπερβολικά δυαδικοί. Υπάρχει πάντα μια προθεσμία μετά την καταληκτική ημερομηνία (που συμβάλει στο Grexhaustion). Ωστόσο, ακόμη κι αν καταφέρουμε να παραμείνουμε εντός της σχετικής προστασίας που προσφέρουν τα γκρίζα σενάρια, η τρέχουσα αντιπαράθεση μεταξύ Ελλάδας και της υπόλοιπης ευρωζώνης, είχε ήδη ένα θύμα: την ελληνική οικονομία».

Όπως εκτιμά, τα στοιχεία συνεχίζουν να επιδεινώνονται. Περιμέναμε συρρίκνωση του ΑΕΠ κατά 0,2% σε τριμηνιαία βάση, και τώρα αναμένουμε συρρίκνωση 0,5%-0,6%, με σημαντικό carry over στο β΄ τρίμηνο. Οι εκτιμήσεις για το 2015 κάνουν λόγο για συρρίκνωση 0,5% και ανάπτυξη 1,2% το 2016. Οι συγκλίνουσες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ανάπτυξη 0,7% και 2% αντίστοιχα.

Εξετάζοντας τα «γκρίζα» σενάρια
Ενώ η πορεία της οικονομίας φαίνεται ξεκάθαρη, σε αυτό το σημείο μια επίλυση του ελληνικού δράματος επιτρέπει διάφορες αποχρώσεις του γκρι. Ακόμη και ελλείψει μιας επίσημης συμφωνίας μεταξύ των Ευρωπαίων και της ελληνικής κυβέρνησης που να επιτρέπει την εκταμίευση τουλάχιστον μέρους των κεφαλαίων του τρέχοντος προγράμματος διάσωσης και/ή εάν η Ελλάδα αθετήσει μια πληρωμή στο ΔΝΤ, θα υπάρξουν κάποια γκρίζα σενάρια που αξίζει να εξεταστούν. «Κανένα από αυτά τα σενάρια που παρουσιάζουμε εδώ δεν θα ήταν βιώσιμα για περισσότερους από λίγους μήνες, αλλά θα μπορούσαν να επιτρέψουν τη συνέχιση του ελληνικού δράματος χωρίς σαφή επίλυση, για το 2015».

Πρώτο γκρίζο σενάριο: Η Ελλάδα εξυπηρετεί το χρέος της, αλλά αρχίζει να χρηματοδοτεί τις δαπάνες με IOUs
Η BofA Merrill Lynch επισημαίνει ότι στην ανάλυσή της για τις ταμειακές ροές της ελληνικής κυβέρνησης πριν από κάποιες εβδομάδες, κατέληξε πως τον Μάιο θα ήταν πολύ δύσκολο να εξυπηρετηθεί το δημόσιο χρέος και να καλυφθούν οι τρέχουσες δαπάνες την ίδια στιγμή.

Η ελληνική κυβέρνηση έχει μέχρι στιγμής πάντα δηλώσει ότι μεταξύ του να πληρώσει το χρέος ή τις εγχώριες δαπάνες, θα επέλεγε το τελευταίο. Ωστόσο, η Αθήνα θα μπορούσε τελικά να υποχωρήσει μπροστά στις συνέπειες της μη πληρωμής των υποχρεώσεων προς το ΔΝΤ, μια απόφαση που θα κατέτασσε την χώρα μεταξύ των χειρότερων πιστωτικών κινδύνων στη σύγχρονη ιστορία.

Η κυβέρνηση θα μπορούσε τότε να δώσει προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους και να άρχιζε να πληρώνει (τουλάχιστον μερικώς) τους δημοσίους υπαλλήλους, τους συνταξιούχους και τους προμηθευτές σε IOUs. Για να γίνουν ελκυστικά αυτά τα IOUs, αυτά τα ομόλογα θα ήταν επιλέξιμα για πληρωμές φόρων ή λογαριασμών των υπηρεσιών κοινής ωφελείας.

Αυτό θα μπορούσε να είναι μια πολύ προσωρινή λύση. Πραγματικά, τα IOUs «κουβαλούν» έναν αριθμό σημαντικών μειονεκτημάτων:

1.Τα IOUs θα είχαν κάποια αλλά όχι όλα τα χαρακτηριστικά ενός σωστού νομίσματος. Κυρίως, δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για όλες τις συναλλαγές και δεν θα έχουν αγοραστική ισχύ έξω από την χώρα. Καθώς η ποσότητα των IOUs θα αυξάνεται με τον καιρό, η ισοτιμία τους έναντι του ευρώ θα υποχωρεί αντίστοιχα. Αυτοί που πληρώνονται σε IOUs θα δουν το βιοτικό τους επίπεδο να υποχωρεί. Στο τέλος, «αυτό το κομμάτι του πληθυσμού που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θέλει να προστατέψει από την λιτότητα, θα είναι τα πρώτα θύματα αυτής της πολιτικής».

2.Η οικονομική θέση των εταιρειών παροχής υπηρεσιών κοινής ωφελείας που θα υποχρεωθούν να αποδεχθούν αυτά τα IOUs ως πληρωμή, θα επιδεινωθεί από τη στιγμή που ένα μεγάλο μέρος της βάσης κόστους των θα πρέπει να καταβάλλεται σε ευρώ ή σε άλλο σκληρό νόμισμα. «Πώς οι ενεργειακές εταιρείες θα πληρώσουν για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο;».

3.Κατά παρόμοιο τρόπο, η οικονομική θέση της κυβέρνησης θα επιδεινωθεί. Πραγματικά, οι δαπάνες της σε IOUs θα μπορούσαν τελικά να μετατραπούν με τη μορφή πληρωμών φόρων, έτσι ώστε τα ταμειακά αποθέματα θα υποχωρούσαν καθώς συνεχιζόταν οι πληρωμές του χρέους. Αυτό σημαίνει ότι το δημόσιο σταδιακά θα έπρεπε να αυξήσει το μερίδιο των δαπανών του σε IOUs.

4.Πολλοί Έλληνες καταθέτες προφανώς θα εκλάβουν την εισαγωγή των IOUs ως το πρώτο βήμα προς την επιστροφή στη δραχμή. Αυτό σημαίνει ότι τα capital controls πιθανότατα θα επισπευδόταν. Αυτό θα ήταν βιώσιμο μόνο εάν ο ELA συνέχιζε να παρατείνεται και/ή εάν επιβαλλόταν capital controls.

Δεύτερο γκρίζο σενάριο: Η Ελλάδα αθετεί πληρωμή, αλλά δεν αναστέλλεται ο ELA
Το βασικό θέμα, σύμφωνα με την Merrill Lynch, είναι εάν μια αθέτηση πληρωμής προς το ΔΝΤ –για παράδειγμα 12 Μαΐου- αυτομάτως θα ενεργοποιήσει αναστολή του ELA (ή μια ισχυρή αντίσταση στην αύξησή του), δημιουργώντας έτσι τις συνθήκες για ένα πιθανό bank run και τελικώς την κατάρρευση του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Και πάλι, εξηγεί η Merrill Lynch, μπορεί να είναι δυνατό να βρεθεί κάποιο περιθώριο από την ΕΚΤ. Για παράδειγμα, εάν το Pillar 2 και τα 3 bonds (ομόλογα εγγυημένα από το δημόσιο) κρατηθούν εκτός του ντόμινο της αθέτησης πληρωμών (αν και αυτό κάθε άλλο παρά σίγουρο είναι). Επιπλέον, το πρόγραμμα για τα ομόλογα αναμένεται να λήξει τον Ιούνιο του 2015, και δεν είναι καθόλου σίγουρο εάν το Directorate General of Competition (DG COMP) θα διευρυνθεί ξανά μετά από μια αθέτηση πληρωμής στο ΔΝΤ. Αλλά με λίγα λόγια, μπορεί να υπάρξει πιθανότητα η ΕΚΤ να κάνει τα στραβά μάτια για λίγο.

Αναφορικά με τα collateral, υπάρχει περισσότερος χώρος για δημιουργικότητα. Πραγματικά, η ΕΚΤ δεν δεσμεύεται για τον ορισμό του τι κάνει αποδεκτό ως collateral για αναχρηματοδότηση του ELA, και θα μπορούσε να παράσχει περαιτέρω ανακούφιση μέσω μικροαλλαγών στα haircuts, αν και τα πρόσφατα δημοσιεύματα αφήνουν να εννοηθεί μια κίνηση προς την άλλη κατεύθυνση.

Ένα ερώτημα ωστόσο, σημειώνει η Merrill Lynch, είναι γιατί οι Ευρωπαίοι να δεχθούν να «διευκολύνουν» την κατάσταση; Πραγματικά, μπορεί να μπουν στον πειρασμό να δουν την κατάρρευση του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος ως την ώθηση που χρειάζεται η ελληνική κυβέρνηση για να βρει την πλειοψηφία να υποστηρίξει τις μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την επίτευξη μιας συμφωνίας με το Eurogroup.

Κατά την άποψη της Merrill Lynch, οι Ευρωπαίοι θα μπορούσαν να αρνηθούν να θεωρηθούν ως οι υπαίτιοι μιας τέτοιας ελληνικής οικονομικής κατάρρευσης. Τεχνικά, ο μόνος τρόπος για την Αθήνα να αμβλύνει την επίδραση από ένα «πάγωμα» και μια απόσυρση του ELA, θα ήταν να επιβάλει capital controls. Ωστόσο, αυτή είναι μια απόφαση που θα πρέπει να λάβει η Αθήνα, η οποία μπορεί να αρνηθεί να το εφαρμόσει, κατηγορώντας ως εκ τούτου τους Ευρωπαίους για μια τέτοια καταστροφική επίλυση της κρίσης, με την ελπίδα ότι στο τέλος, αυτό θα τους υποχρεώσει να το εξετάσουν εκ νέου.

Οι Ευρωπαίοι, ακόμη και αν πιθανώς πιστεύουν ότι το QE τους επιτρέπει να αντιμετωπίσουν τις επιδράσεις από ένα τέτοιο αποτέλεσμα στην υπόλοιπη περιφέρεια, πιθανώς θα εξέταζαν τις γεωπολιτικές επιδράσεις μιας failed χώρας (από οικονομική άποψη), στα νοτιοανατολικά της Μεσογείου.

Προφανώς, το επίπεδο ανοχής σε όλα αυτά θα εξαρτηθεί από τις πολιτικές εξελίξεις και στις δύο πλευρές. Το υπερβολικό πείσμα από την πλευρά της Ελλάδας θα καθιστούσε μια συμφωνία βραχυπρόθεσμα πολύ δύσκολη, ενώ ένα σενάριο συμμετοχής των True Finns στη φιλανδική Βουλή για παράδειγμα, θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο το όλο εγχείρημα.

«Και πάλι, δεν περιγράφουμε καμία μακροπρόθεσμη διευθέτηση εδώ. Εξάλλου, το «Ε» του ELA σημαίνει έκτακτη ανάγκη, όχι αιωνιότητα, και έχουμε κάνει σαφές ότι θα ήταν δύσκολο η κεντρική τράπεζα να κάνει τα στραβά μάτια για τόσο πολύ καιρό, σε θέματα φερεγγυότητας. Ωστόσο, θεωρούμε ότι υπάρχουν τρόποι να διατηρηθεί το ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα οριακά λειτουργικό για κάποια περίοδο, ακόμη και μετά από μια αθέτηση πληρωμής». capital




πηγη

ΠΡΟΣΟΧΗ: Ορισμένα αναρτώμενα απο το διαδίκτυο, κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής) θεωρούμε οτι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου !!!!!
« PREV
NEXT »

Facebook Comments APPID