EPIOSYINFO NEWS
latest

728x90

468x60

Ανθρώπινο κέντρο με λιγότερα αυτοκίνητα

Ριζική ανατροπή του κυκλοφοριακού χάρτη της Αθήνας φέρνει η ανάπλαση της Πανεπιστημίου, η μεγάλη παρέμβαση στο κέντρο της πόλης που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2015. Ο οδικός άξονας πεζοδρομείται σχεδόν καθ' ολοκληρίαν και μόνο το τραμ θα κινείται σε όλο το μήκος του όπως και κατά μήκος της οδού Πατησίων μέχρι, σε πρώτη φάση, την πλατεία Αιγύπτου.

Εκατέρωθεν διατηρούνται οι δύο βασικοί οδικοί άξονες, με μεγάλες όμως αλλαγές, αφού η οδός Ακαδημίας αντιδρομείται πλήρως ώστε να αποτελέσει τον βασικό διάδρομο κίνησης των οχημάτων από τη Βασιλίσσης Σοφίας προς την Πατησίων και την οδό Λιοσίων.

Η κυκλοφορία στην οδό Σταδίου παραμένει ως έχει. Αλλαγές θα υπάρξουν και σε άλλους μεγάλους δρόμους της πρωτεύουσας, με την οδό Μάρνη να αποκτά κομβικό ρόλο αφού μέσω αυτής θα διοχετεύεται μεγάλο μέρος της κίνησης των ΙΧ αυτοκινήτων με κατεύθυνση το κέντρο.


Το τμήμα της οδού Πατησίων από την Ομόνοια μέχρι την οδό Μάρνη αποδίδεται αποκλειστικά στα Δημόσια Μέσα Μεταφοράς


Το νέο σχέδιο κυκλοφοριακών ρυθμίσεων έχει ετοιμάσει η Αττικό Μετρό ΑΕ και αναμένεται να πάρει το «πράσινο φως» αμέσως μόλις υποβληθεί η οριστική αρχιτεκτονική μελέτη του έργου της ανάπλασης από το ολλανδικό γραφείο OKRA LANDSCAPE ARCHITECTS.

Πρόκειται για τη βασική μελέτη όλης της παρέμβασης, πάνω στην οποία θα «κουμπώσουν» όλες οι επιμέρους μελέτες και προτάσεις. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, όλες οι μελέτες ολοκληρώνονται το φθινόπωρο, ώστε μέχρι το τέλος του χρόνου να δημοπρατηθεί η κατασκευή του συνόλου του έργου. Οπως είναι γνωστό, οι μελέτες του έργου της Πανεπιστημίου («Rethink Athens») χρηματοδοτούνται από το Κοινωφελές Ιδρυμα Α. Ωνάση.



Το «Εθνος» παρουσιάζει σήμερα το νέο κυκλοφοριακό μοντέλο της Αθήνας, όπως το διαμόρφωσαν οι υπηρεσίες της Αττικό Μετρό. Βασική ιδέα είναι η αποθάρρυνση της διαμπερούς κυκλοφορίας μέσω κέντρου, ενώ μεγάλο μέρος της κίνησης μεταφέρεται προς τα δυτικά. Ειδικότερα:
Το τμήμα της οδού Πατησίων από την Ομόνοια μέχρι την οδό Μάρνη αποδίδεται αποκλειστικά στα Δημόσια Μέσα Μεταφοράς και διαπλατύνονται εκατέρωθεν τα πεζοδρόμια. Η οδός Μάρνη είναι διπλής κατεύθυνσης μέχρι την 3ης Σεπτεμβρίου, ενώ στη συνέχεια μονοδρομείται προς την πλατεία Καραΐσκάκη.
Η οδός Αγίου Κωνσταντίνου αλλάζει κατεύθυνση και γίνεται άνοδος από την πλατεία Καραΐσκάκη μέχρι την Ομόνοια. Αντιδρομείται η οδός Σωκράτους.
Εκτός από την Ακαδημίας, αλλάζει κατεύθυνση και η οδός Χαλκοκονδύλη ώστε να δημιουργηθεί ένας διάδρομος κυκλοφορίας από τη Β. Σοφίας μέχρι τη Λιοσίων. Αντιδρομείται η Καματερού με κατεύθυνση την οδό Λιοσίων.
Η οδός Φιλελλήνων διατηρείται ως συνέχεια της Σταδίου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας για τα ΙΧ αυτοκίνητα και μία για τα ΜΜΜ.
Καταργείται ο λεωφορειόδρομος της λεωφόρου Αμαλίας και ο χώρος αποδίδεται στους πεζούς.
Καταργείται η κάθοδος της Β. Σοφίας μεταξύ των οδών Ακαδημίας και Πανεπιστημίου. Οι υφιστάμενες τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας πεζοδρομούνται.
Πεζοδρομείται τμήμα γύρω από την πλατεία Ομονοίας που αντιστοιχεί στην κατάληξη της Πανεπιστημίου.

Οι αλλαγές θα επιφέρουν σημαντικές επιβαρύνσεις σε ορισμένους δρόμους της πρωτεύουσας. Εκτιμάται πως η Αγίου Κωνσταντίνου θα πλησιάσει τα όρια κορεσμού με αύξηση της κυκλοφορίας κατά 5-10%. Η οδός Ακαδημίας υπολογίζεται να «σηκώνει» 3.500 οχήματα ανά ώρα έναντι 2.000/ώρα σήμερα. Αναμένεται κυκλοφοριακή επιβάρυνση στη διασταύρωση της λεωφόρου Αλεξάνδρας με την οδό Πατησίων. Οι υπεύθυνοι της Αττικό Μετρό θα παρακολουθούν πάντως τη νέα κατάσταση από κοντά. «Αν δούμε ανεπίτρεπτες συνθήκες τοπικά, μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε», δήλωσε στο «Εθνος» ο διευθυντής μελετών της εταιρείας Π. Κλήμης.

ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΤΕΑΙ Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
Η Πανεπιστημίου... αύριο

Πέντε ζώνες αναμένεται να δημιουργηθούν στην οδό Πανεπιστημίου μετά την ανάπλαση, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες. Δεξιά και αριστερά του άξονα θα υπάρχουν δύο ελεύθερες λωρίδες (obstacle-free zones), οι οποίες θα χρησιμεύουν για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (παραδείγματος χάριν για την είσοδο πυροσβεστικού οχήματος), ενδεχομένως και για τοπικές κινήσεις ταξί.

Αμέσως μετά (προς την πλευρά γνωστού πολυκαταστήματος) κατασκευάζεται η διπλή γραμμή του τραμ, ακολουθεί λωρίδα για την τροφοδοσία των καταστημάτων και για την κίνηση των ποδηλάτων και τέλος λωρίδα φύτευσης.

Μέσω τεσσάρων κάθετων δρόμων δημιουργούνται δύο βρόγχοι για την εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας των οχημάτων. Τα ΙΧ αυτοκίνητα θα διασχίζουν τον άξονα της Πανεπιστημίου από τις οδούς Μπενάκη (κάθοδος) και Αμερικής (άνοδος), προερχόμενα από την Ακαδημίας και τη Σταδίου αντίστοιχα. Τα λεωφορεία θα κατεβαίνουν την οδό Ομήρου και θα ανεβαίνουν την οδό Ε. Λω.

Οι υπόλοιποι κάθετοι δρόμοι -Αρσάκη, Πεσμαζόγλου, Ρ. Φεραίου, Ιπποκράτους, Χ. Τρικούπη, Κριεζώτου- εντάσσονται στο σχέδιο της ανάπλασης. Μετατρέπονται σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας με στοιχεία πεζοδρομίου και πρασίνου. Προβλέπεται περιορισμένη κίνηση οχημάτων τροφοδοσίας, καθώς και ταξί, ΙΧ, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τοπικές ανάγκες, όπως η είσοδος σε πάρκινγκ.

Το τραμ θα είναι το αποκλειστικό μέσο μαζικής μεταφοράς στον άξονα της Πανεπιστημίου και θα καταλήγει, μέσω της οδού Πατησίων, στην πλατεία Αιγύπτου. Σε δεύτερη φάση σχεδιάζεται να φθάσει μέχρι τα Ανω Πατήσια και να προσεγγίσει τον αντίστοιχο σταθμό του ΗΣΑΠ. Η νέα αυτή γραμμή θα κινείται επί της Πατησίων, θα διαθέτει 7 σταθμούς και θα έχει μήκος 3 χιλιομέτρων διπλής και 1,5- 2 χιλιομέτρων μονής γραμμής. Οι μελέτες της επέκτασης αποτελούν κι αυτές δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση.

ΑΞΟΝΕΣ
Κεντρικές αρτηρίες Ακαδημίας και Σταδίου

Με την ολοκλήρωση της ανάπλασης, δύο θα είναι οι βασικοί οδικοί άξονες του κέντρου της Αθήνας, η οδός Ακαδημίας και η οδός Σταδίου. Η κάθοδος των ΙΧ αυτοκινήτων θα γίνεται μέσω της Ακαδημίας, της Σόλωνος, της Β. Σοφίας, της 3ης Σεπτεμβρίου και της οδού Μάρνη. Η άνοδος θα επιτυγχάνεται μέσω της οδού Πειραιώς, της Σταδίου και της οδού Φιλελλήνων.

Η λεωφόρος Αμαλίας εισέρχεται στο κέντρο με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας, που στη συνέχεια διακλαδώνονται δεξιά προς τη Βασ. Σοφίας (δύο λωρίδες) και αριστερά προς τη Βασ. Γεωργίου. Επιθυμία της Αττικό Μετρό είναι να υπάρξει διακριτή λωρίδα για τα ΜΜΜ στους βασικούς δρόμους, η οποία θα αστυνομεύεται.

Μανίνα Νικολοπούλου
πηγη
« PREV
NEXT »

Facebook Comments APPID