EPIOSYINFO NEWS
latest

728x90

468x60

Εγνατία Οδός: πάει για 2014 η πολύπαθη γέφυρα Περιστερίου;

Οι αισιόδοξες προβλέψεις ότι στα τέλη του 2013 θα έχει ολοκληρωθεί κατασκευαστικά ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας οδού αποδεικνύονται υπεραισιόδοξες. Η ολοκλήρωση του έργου της σταθεροποίησης του τμήματος μετά τη γέφυρα Περιστερίου (με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη), του αποκαλούμενου επιχώματος, πάει για το πρώτο εξάμηνο του 2014. Εκ των πραγμάτων, θα καθυστερήσει και η παράδοση στην κυκλοφορία του ενός «ορφανού» χιλιομέτρου της Εγνατίας οδού.
 
Η όλη καθυστέρηση οφείλεται στο ότι, κατά τη διάρκεια της εργολαβίας, χρειάστηκε να γίνει αναπροσαρμογή της μελέτης εφαρμογής της σταθεροποίησης του επιχώματος. Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, εκτιμάται ότι τα αυτοκίνητα δεν θα περάσουν από αυτό το χιλιόμετρο πριν περάσουν τουλάχιστον τρεις μήνες. Η παράδοση στην κυκλοφορία του εναπομείναντος τμήματος, εφόσον πληρούνταν συγκεκριμένοι όροι, δεν ήταν εξαρχής συνδεδεμένο με την ολοκλήρωση της εργολαβίας. Αυτή την αποσύνδεση είχε κάνει τουλάχιστον ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης, έχοντας και τη σύμφωνη γνώμη της διοίκησης της εταιρίας «Εγνατία Οδός». 
Από πλευράς υπουργείου Υποδομών, η τελευταία επίσημη ανακοίνωση για την πορεία των εργασιών, είχε γίνει στα μέσα Απριλίου, κατά την επίσκεψη του κ. Καλογιάννη στην περιοχή. Τότε, ο πρώην αναπληρωτής υπουργός, επικαλούμενος τα δεδομένα εκείνης της περιόδου, είχε εκτιμήσει ότι το συγκεκριμένο οδικό τμήμα θα δοθεί σε κυκλοφορία «μετά από τέσσερις μήνες περίπου», στα τέλη του καλοκαιριού δηλαδή. 
 
 
Το έργο της σταθεροποίησης του αναχώματος το εκτελεί η εταιρία ΕΝΙΠΕΑΣ, η οποία υπέγραψε τη σύμβαση με την «Εγνατία Οδό Α.Ε.» στις 22 Δεκεμβρίου του 2012. Ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης του έργου ήταν 12 μήνες ενώ το κόστος σύμβασης ανέρχεται σε 11 περίπου εκατ. ευρώ (15 εκατ. ευρώ ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός), τα οποία έχουν εξασφαλιστεί μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ). Στις αρχές του 2013, ο εργολάβος εγκαταστάθηκε στην περιοχή. Οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν ουσιαστικά τον Απρίλιο, με την ανάδοχο εταιρία να προχωρά σε δειγματοληπτικές γεωτρήσεις και να παρακολουθεί με όργανα την όποια κινητικότητα του εδάφους, με την ελπίδα να μην υπάρξουν νέα κατολισθητικά φαινόμενα, τα οποία αποτελούν και τον «πονοκέφαλο» της περιοχής. Η παρακολούθηση της κινητικότητας του εδάφους συνεχίζεται και σήμερα, όπως προβλέπεται εξάλλου από τη σύμβαση. 
 
Οι εκσκαφές 
Τα πρώτα προβλήματα στην πορεία του έργου άρχισαν να εμφανίζονται όταν ξεκίνησαν οι πρώτες εκσκαφές. Σημειωτέον ότι το βασικό τεχνικό έργο αφορά τον εγκιβωτισμό του ποταμού Μετσοβίτικου, του οποίου η προσωρινή εκτροπή έχει γίνει ήδη για τις ανάγκες της υλοποίησης του έργου. Κατά τις εργασίες, διαπιστώθηκε ότι ο τρόπος εκσκαφής δεν ήταν ο καλύτερος δυνατός για να μην προκληθούν νέες μετακινήσεις του εδάφους. Τελικά, μετά από συζητήσεις μεταξύ των μελετητών της αναδόχου εταιρίας και της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» βρέθηκε ένας καλύτερος τρόπος. Ο επανακαθορισμός του τρόπου εκσκαφής οριστικοποιήθηκε πριν από λίγο καιρό. Σήμερα, οι εργασίες προχωρούν όσο πιο γρήγορα γίνεται και καταβάλλεται προσπάθεια το έργο να εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορέσει να δοθεί σε κυκλοφορία. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Η.Α.», κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει πριν περάσουν τρεις μήνες. Το χειρότερο δε σενάριο, καιρού μη επιτρέποντος (δεδομένου δε και του γεγονότος ότι το έργο εκτελείται μέσα στο ποτάμι), είναι η παράδοση στην κυκλοφορία να γίνει την άνοιξη. 
 
 
Γενικά, πάντως, η Γέφυρα Περιστερίου και το επίχωμά της δεν τα πάνε καλά με τα (επίσημα και ανεπίσημα) χρονοδιαγράμματα. Στην «ποδιά» της γέφυρας έχουν γίνει ουκ ολίγες πολιτικές μάχες στο παρελθόν περί χρονοδιαγραμμάτων (με πρωταγωνιστές κυρίως τον πρώην υφυπουργό Υποδομών Γιάννη Μαγκριώτη και τον Στ. Καλογιάννη). 
Το ιστορικό του όλου έργου είναι αρκετά πολύπαθο. Οι εργασίες για τη γέφυρα Περιστερίου ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2006 και διήρκεσαν αρκετά, σχεδόν τέσσερα χρόνια, μέχρι τον Μάιο του 2010 λόγω της εμφάνισης δυσμενών γεωλογικών φαινομένων και γεωτεχνικών προβλημάτων. Ωστόσο το έργο δεν δόθηκε στην κυκλοφορία, καθώς συνεχίστηκε η καταγραφή μετακινήσεων στο κυρίως επίχωμα της οδού που κατασκευάστηκε το 2008. Το 2010, η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» αποφάσισε να πάρει πρόσθετα μέτρα για τη σταθεροποίηση του επιχώματος και της οδού. Τα μέτρα αυτά ναι μεν οδήγησαν σε σημαντική μείωση των μετακινήσεων στην περιοχή του επιχώματος, αλλά όχι στην εξάλειψή τους. Ακολούθησε στη συνέχεια η μελέτη για την οριστική σταθεροποίηση του επιχώματος, που οδήγησε στη σημερινή εργολαβία. 
 
Πηγή: ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ
« PREV
NEXT »

Facebook Comments APPID