Σε
27 εθνικά συστήματα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, με τα οποία
παρέχονται υπηρεσίες από περίπου 60 κέντρα εναέριας κυκλοφορίας είναι
κατακερματισμένος ο εναέριος χώρος της ΕΕ, ο οποίος διαιρείται σε
περισσότερους από 650 τομείς.
Κατά
μέσο όρο, στην Ευρώπη, τα αεροσκάφη πετούν απόσταση κατά 42 χλμ.,
μεγαλύτερη από ό,τι χρειάζεται κανονικά, λόγω του κατακερματισμού του
εναερίου χώρου, με αποτέλεσμα μεγαλύτερο χρόνο πτήσης, καθυστερήσεις,
περισσότερα καύσιμα και εκπομπές CO2.
Οι υπάρχουσες τεχνολογίες διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας είχαν σχεδιασθεί στη δεκαετία του ’50 και είναι πλέον απαρχαιωμένες.
Οι
αδυναμίες του κατακερματισμένου ευρωπαϊκού εναερίου χώρου προκαλούν
πρόσθετο κόστος ύψους 5 δισ. ευρώ κάθε χρόνο. Το κόστος αυτό
μετακυλύεται στις επιχειρήσεις και τους επιβάτες, ενώ παράλληλα ο
έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας αποτελεί σήμερα το 6%-12% του κόστους ενός εισιτηρίου.
Τα παραπάνω αποτελούν ζητήματα, τα οποία θα αρχίσουν ουσιαστικά να μας απασχολούν από το 2050 και μετά.
Και
επειδή μια τέτοια ημερομηνία σε εμάς μπορεί να φαντάζει μακρινή, από
τις αρχές του 1992 η Ευρωπαϊκή Ένωση άρχισε να μεριμνά για το εν λόγω
θέμα με την δημιουργία του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, δηλ. ενός ενιαίου
ευρωπαϊκού εναέριου χώρου με τριπλάσια χωρητικότητα και μειωμένο κόστος
εναέριας κυκλοφορίας σχεδόν κατά το ήμισυ.
Δυστυχώς,
εν έτη 2012, ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός παραμένει ακόμη στα χαρτιά,
καθώς παραβάσεις και αγκυλώσεις τον καθιστούν προς το παρόν
ανολοκλήρωτο.
Μιλώντας
από την Κύπρο, ο αντιπρόεδρος Siim Kallas, ο Ευρωπαίος Επίτροπος
Μεταφορών, ανήγγειλε ότι προτίθεται να υποβάλει νέες νομοθετικές
προτάσεις, την άνοιξη του 2013, με σκοπό να επισπευσθεί η υλοποίησή του,
καθώς και ότι θα λάβει όλα τα αναγκαία δυνατά μέτρα, μεταξύ των οποίων
και μέτρα κατά των παραβάσεων, εφόσον χρειάζεται.
Οι
αδυναμίες που απορρέουν από τον κατακερματισμένο ευρωπαϊκό εναέριο χώρο
προκαλούν πρόσθετο κόστος που πλησιάζει τα 5 δισ. ευρώ κάθε χρόνο.
Προσθέτουν 42 χλμ. στην απόσταση που διανύει μια μέση πτήση,
εξαναγκάζουν τα αεροσκάφη να καταναλώνουν περισσότερο καύσιμο, προκαλούν
περισσότερες εκπομπές καυσαερίων, επιφέρουν δαπανηρότερα τέλη χρήσης
και προκαλούν μεγαλύτερες καθυστερήσεις.
Οι ΗΠΑ ελέγχουν τον ίδιο εναέριο χώρο, με μεγαλύτερη κυκλοφορία, σχεδόν με το μισό κόστος.
Την
άνοιξη του 2013, η ΕΕ θα υποβάλει προτάσεις για να ενισχυθεί το υπάρχον
νομικό πλαίσιο για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, προκειμένου να
επισπευσθούν οι επιτελούμενες μεταρρυθμίσεις.
Οι προτάσεις θα περιλαμβάνουν μέτρα για να ενισχυθούν τα ακόλουθα:
1. Το σύστημα επιδόσεων.
Η επίτευξη των στόχων για τις επιδόσεις με σκοπό την αύξηση της
χωρητικότητας του ευρωπαϊκού εναερίου χώρου και περικοπή του κόστους
βρίσκεται στο επίκεντρο του ενιαίου ευρωπαϊκού ουρανού.
Τον
Ιούλιο του 2012, η Επιτροπή ενέκρινε εθνικά σχέδια μείωσης του κόστους
και αύξησης της χωρητικότητας για την περίοδο 2012-2014. Η Επιτροπή
προτίθεται να αυξήσει αισθητά το επίπεδο φιλοδοξίας όσον αφορά στους
στόχους επιδόσεων για την περίοδο 2015-2019.
2. Εννέα λειτουργικά τμήματα του εναέριου χώρου (FAB) βρίσκονται στη διαδικασία δημιουργίας.
Η Επιτροπή θα υποβάλει προτάσεις, ώστε να εξασφαλισθεί ότι αυτά τα
περιφερειακά τμήματα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας θα επιφέρουν
πραγματικές επιχειρησιακές βελτιώσεις. Θα απαιτηθεί να αναπτύξουν
στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια σε επίπεδο FAB. Δεν αρκεί να
υπάρχουν τα FAB μόνο στα χαρτιά, πρέπει να αποδώσουν γρήγορα πραγματικά
επιχειρησιακά αποτελέσματα.
3. Ο διαχειριστής δικτύου για την Ευρώπη.
Η Επιτροπή θα ενισχύσει τις αρμοδιότητες του διαχειριστή δικτύου, ιδίως
για να είναι σε θέση να αναλάβει πιο συγκεντρωτικά καθήκοντα σε
πανευρωπαϊκό επίπεδο, όπως είναι ο σχεδιασμός του εναερίου χώρου,
συμπεριλαμβανομένου του προγραμματισμού των διαδρομών. Κατ’ αυτόν τον
τρόπο θα μεγιστοποιηθεί η απόδοση του δικτύου.
4. Περαιτέρω μεταρρυθμίσεις στην παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Η
Επιτροπή θα προτείνει μεγαλύτερη εστίαση στα κύρια καθήκοντα και
ταυτόχρονα να επιτραπεί στους παρόχους υπηρεσιών να αναθέτουν
υπεργολαβικά τις βοηθητικές υπηρεσίες. Θα προτείνει να ενισχυθεί ο
διαχωρισμός τους από τις εθνικές ρυθμιστικές αρχές.
Το 2030 θα πετούν τόσα αεροσκάφη, όσοι είναι οι κάτοικοι του Πεκίνου!
Κάθε
χρόνο, περίπου 1,4 δισ. επιβάτες χρησιμοποιούν πάνω από 440 ευρωπαϊκούς
αερολιμένες. Κάθε ημέρα εκτελούνται περίπου 27.000 ελεγχόμενες πτήσεις,
δηλ. κάθε χρόνο διέρχονται από τον ευρωπαϊκό ουρανό 10 εκατ. πτήσεις.
Το 80% αυτών των πτήσεων εκτελούνται εντός της ΕΕ.
Αρμόδιος
για τον χειρισμό της κατάστασης είναι σήμερα ο ευρωπαϊκός κλάδος
αερομεταφορών, αλλά, υπό κανονικές οικονομικές συνθήκες, η εναέρια
κυκλοφορία αναμένεται να αυξάνεται έως 5% ετησίως, φθάνοντας σχεδόν τις
17 εκατ. πτήσεις μέχρι το 2030.
Το 2030, θα υπάρχουν κάθε χρόνο τόσα αεροσκάφη στους αιθέρες, όσοι είναι οι κάτοικοι του Πεκίνου.
Η
Ευρώπη θα αναγκαστεί όχι μόνον να εγκαταλείψει μεγάλο μερίδιο της
ζήτησης, αλλά θα είναι και ευάλωτη σε καθυστερήσεις και ακυρώσεις
πτήσεων σε άνευ προηγουμένου κλίμακα. Εάν συνεχισθεί η κατάσταση όπως
έχει σήμερα, το κόστος της συμφόρησης θα αυξηθεί κατά 50% μέχρι το 2050.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Το ΕΠΙΟΣΥ INFO ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω e-mail έτσι ώστε να αφαιρεθεί. Σχόλια με αναφορές σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις , υβριστικά ή συκοφαντικά θα αφαιρούνται!